Innovatieprijs Tour de Force 2018

Genomineerden Tour de Force Innovatieprijs bekend

Voor het tweede jaar organiseert de Tour de Force de verkiezing van de Innovatieprijs. Een jury bestaande uit vakjournalisten heeft uit 60 inzendingen 5 genomineerden gekozen. De bezoekers van het Nationaal Fietscongres dat op 21 juni 2018 plaatsheeft in Rotterdam kiezen de uiteindelijke winnaar.

Dit zijn de vijf uitgekozen projecten:

Omrijadvies bij naderende tractor
Het ROV Oost-Nederland onderzoekt in Hardenberg in een pilot of de fietsveiligheid te verbeteren is door fietsers tijdig te waarschuwen voor gevaar op de ene weg en in dat geval een alternatieve route aan te bieden. Komen er gelijktijdig tractoren of vrachtwagens en fietsers aan op een smal weggedeelte, dan worden de fietsers op actieve wijze verleid om een veiligere route te fietsen.

Fietsvlonders
De gemeente Rotterdam bekijkt met fietsvlonders waar ruimte gecreëerd kan worden voor extra fietsrekken. Op zo’n vlonder zijn 10 fietsrekken gemonteerd. Wordt de vlonder goed gebruikt en blijven klachten uit, dan wordt de autoparkeerplaats opgeheven, verhoogt de gemeente de parkeerruimte tot stoepniveau en zet er permanente fietsrekken neer.

Relaxte routes
Het idee van relaxte routes behelst de ontwikkeling van senior-vriendelijke routes van bijvoorbeeld een wijk met relatief veel ouderen naar het stadscentrum, als alternatief voor een drukke fietsroute. De relaxte route is ietsje om, maar comfortabeler. Lekker breed, geen moeilijke manoeuvres, geen shared space. Aandacht voor vergevingsgezinde bermen, geen paaltjes en geen grote hoogteverschillen.

Live meten van fietsreistijden met Deep Learning
Recall4Bikes is een camerasysteem dat specifieke fietsers herkent aan de hand van ‘deep learning’. Door dergelijke camera’s op meerdere punten op te hangen, kunnen betrouwbaar reistijden worden bepaald en fietsdata worden verzameld. Een belangrijk aspect van het systeem is ‘privacy by design’. Videobeelden worden niet opgeslagen en verlaten het lokale camerasysteem niet. Het systeem communiceert alleen digitale profielen van passerende fietsers, die niet toepasbaar zijn voor individuele

Delta Cycling Rotterdam
Wat ooit begon als een professionele wielerploeg is inmiddels uitgegroeid tot een platform om ook het alledaagse fietsen te promoten. De opgebouwde wielsportkennis wordt op verschillende, creatieve manieren ingezet om de fietsveiligheid te verbeteren en de mobiliteits- en sociale functie te versterken. En vooral om het plezier in fietsen te benadrukken.

Lees hier het juryrapport

De jury bestaat uit vier gerenommeerde vakjournalisten op het gebied van mobiliteit (zie hiernaast).

Jury

Michiel Slütter
Voor de Fietsersbond doe ik als hoofdredacteur cross media verslag op onze site en in ons magazine van alles wat met fietsen en onze fietscultuur te maken heeft.
‘De fiets is zo vanzelfsprekend dat bijna vergeten wordt hoe bijzonder het is dat er zoveel wordt gefietst.’

Nettie Bakker
Ik werk als hoofdredacteur aan de vaktijdschriften Verkeerskunde en Verkeer in Beeld.
‘Een jury vol vakjournalisten, dat is een bijzondere samenstelling en daar doe ik graag aan mee. Reuze benieuwd naar de inzendingen waaruit we vijf inzendingen een eervolle nominatie zullen toekennen.’

Annemarie Visser
Ik ben hoofdredacteur van Tweewieler, het platform voor professionals in de tweewieler branche.‘Om onbezorgd te kunnen fietsen is de fietsvakhandel nodig, en voor de fietsvakhandel zijn projecten die het fietsen stimuleren positief. Een win-win dus!’

Ron Hendriks (juryvoorzitter)
Ik ben vakjournalist verkeer en vervoer, onder meer verantwoordelijk voor het tijdschrift Fietsverkeer en het nieuws op fietsberaad.nl (CROW-Fietsberaad).
‘Mooi, zo’n jury met uiteenlopende (fiets)specialisaties die het hele werkveld dekken. De Innovatieprijs krijgt er extra gewicht door.’